PARKMETRE TARİHÇESİ
PARKMETRE, "PARALI PARK YERLERİNDE ARACIN KALDIĞI SÜREYİ BELİRLEYEN SAAT, PARK SAYACI, PARK SAATİ, PARKOMETRE" ŞEKLİNDE AÇIKLANAN BİR AYGITTIR. TÜRKÇE YE FRANSIZCA "PARCMÈTRE" SÖZCÜĞÜNDEN GELMİŞTİR.
1932 'DE, BİR AVUKAT VE GAZETE YAYINCISI OLAN VE AYNI ZAMANDA YENİ KURULAN OKLAHOMA TRAFİK KOMİTESİNİN BAŞKANLIĞINI YÜRÜTEN CARL MAGEE'DEN KENTTEKİ TRAFİK TIKANIKLIĞI SORUNUNA BİR ÇÖZÜM GELİŞTİRMESİ İSTENDİ. BİRÇOK İNSANIN ARABASIYLA ŞEHİR MERKEZİNE GELDİĞİNİ VE BÜTÜN GÜN ARABALARINI KULLANIP SOKAKLARI TIKADIĞINI GÖZLEMLEDİ. İNSANLAR YAKINLARDA PARK EDEMEDİKLERİNDEN MAĞAZALARDA TİCARET DURMA NOKTASINA GELDİ. BU SORUNA BİR ÇÖZÜM OLARAK, MAGEE PARKMETRE FİKRİ ÜZERİNE DÜŞÜNMEYE BAŞLADI. HAM BİR PROTOTİP TASARLADI VE ARDINDAN FİKRİ GELİŞTİRMEK İÇİN OKLAHOMA DEVLET ÜNİVERSİTESİ' YLE BİRLİKTE ÇALIŞTI. BUNUN SONUCU OLARAK "SİYAH MARİA" OLARAK ADLANDIRILAN VE MADENİ PARAYLA ÇALIŞAN İLK PARKMETRE, 16 TEMMUZ 1935'TE OKLAHOMA' DA KULLANIMA SUNULDU.
PARKMETRENİN SERİ ÜRETİMİ 1936'DA BAŞLADI VE 1980'LERE KADAR SÜRDÜ. ÇEVİRMELİ BİR MEKANİZMA İLE ÇALIŞAN İLK MODEL, YAKLAŞIK 40 YIL BOYUNCA TASARIM VE YAPILDIĞI MATERYALLER DIŞINDA FAZLA BELİRGİN DEĞİŞİKLİKLER GÖSTERMEDEN KULLANILARAK ABD'NDE YAYGINLAŞTI.
BU DURUM 1967'YE KADAR SÜRDÜ. '80Lİ YILLARIN ORTALARINDA SAYISAL MODELLERİ GELİŞTİRİLEN PARKMETRELERDE EEPROM YONGALARI KULLANILDI. 1990'LARDA İSE PARKMETRELER BÜTÜN DÜNYAYA YAYILARAK MİLYONLARCA SATILDI1960'TA NEW YORK'TA, "METER MAİDS (METRİK KADINLAR)" DENEN BİR GRUP KADIN BU KONUDA İŞE ALINDI.
ELEKTRONİK PARA YA DA CEP TELEFONU GİBİ ÖDEME ALTERNATİFLERİ GÜNDEME GELEREK UYGULANMAYA BAŞLANDI. OTOPARK SORUNU YAŞANAN YERLERDE KALDIRIM KENARLARININ PARK YERİ OLARAK KULLANILMASI, HEM YEREL YÖNETİM VE ÖZEL KİŞİ/KURUMLARA GELİR KAYNAĞI OLDU, HEM DE OTOPARK SORUNUNU BİR ANLAMDA ÇÖZDÜ.
POPÜLER KÜLTÜRDE PARKMETRE
PARKMETRE ‘ DE GELİNEN NOKTA
2009 YILINDAN İTİBAREN ZAMAN İÇİNDE DEFALARCA YAPTIĞIMIZ TÜRKİYE TURLARINDAN ELDE ETTİĞİMİZ BİLGİLER AŞAĞIDAKİ GİBİDİR.
CADDE ÜZERİ OTOPARK SİSTEMLERİ UZUN YILLAR ÖNCE İLK KURULUM AŞAMALARINDA SABİT PARKOMAT SİSTEMLERİ OLARAK KURULUP ÇALIŞTIRILMIŞTIR. 2009 YILINDAN SONRAKİ SÜREÇTE SABİT PARKOMAT SİSTEMLERİ YERİNİ MOBİL OTOPARK SİSTEMLERİNE BIRAKMIŞTIR.
SABİT PARKOMAT CİHAZLARININ EN BÜYÜK DEZAVANTAJLARI ÇOK YÜKSEK BEDELLERİ, ALT YAPI BEDELLERİ, ALT YAPI GEREKSİNİMİ, ELEKTRİK ABONELİĞİ, MESAİ SAATİ İÇERİSİNDE VE MESAİ SAATİ HARİCİNDE KORUMA ZORLUĞU İLK BAŞTA GÖRÜNEN OLUMSUZLUKLARDI.
GELİŞEN VE İLERLEYEN PARKMETRE SİSTEMLERİNDE ÇOK KOLAYLIKLA YAPILABİLEN ARAÇ PLAKA TAKİBİ, ANLIK ABONE YAPAMAMASI, BÖLGESEL ABONE YAPAMAMASI, SAATLİK ABONE YAPAMAMASI, ARAÇ CİNSİ FİYATLANDIRMA KONTROLÜ ( KAMYON, MİNİBÜS, MOTOSİKLET ), HER PARK EDEN ARACIN RESMİNİ ÇEKEMEMESİ, ANLIK TARİFE DEĞİŞTİREMEMESİ, İLK BEDAVA KULLANIMDA OLAN 10 YA DA 15 DK HESAPLANIP UYARI İLE KULLANICISINI UYARAMAMASI, MERKEZE ANLIK BİLGİ AKTARAMAMASI, SAHA DOLULUK ORANINA GÖRE YÖNLENDİRME YAPILAMAMASI, HABERSİZ KONTROL OLAN MÜFETTİŞ KONTROLLERİNİN YAPILAMAMASI ( MÜFETTİŞ OLAN ARKADAŞI KİMSE TANIMAZ ), DENETMEN KONTROLLERİNDE BAŞARISIZ OLMASI, ÖZÜRLÜ, BASIN YADA GAZİ TARİFELERİNİN KÖTÜ NİYETLİ KULLANIMININ ÖNÜNE GEÇİLEMEMESİ, CİHAZLARIN MESAİ HARİCİNDE MUHAFAZA EDİLMESİ, CADDE ÜZERİNDE İNŞAAT YADA BELEDİYE ÇALIŞMASI DURUMUNDA AKTİF KULLANILAMAYARAK YERİNİN DEĞİŞTİRİLEMEMESİ, BİR MAKİNEYE BORCU OLAN VATANDAŞIN BAŞKA BİR MAKİNEDEN BORCUNU ÖDEYEMEMESİ, İŞİNİZİN UZAMASI DURUMUNDA PARKOMAT MAKİNESİNE GERİ GELİP TEKRAR ÖDEME YAPIP DÖNMENİZ GEREKMESİ, MAKİNE İLE BOZUK PARA PROBLEMLERİ, İNSANLARIN PARA VERMEDEN GİTMELERİ VE SAHTE FİŞLER ÜRETİLİYOR OLMASI SABİT PARKOMAT CİHAZLARININ ZAMAN İÇERİSİNDE KULLANILMAMASINA SEBEP OLMUŞTUR.